Hoe brandmerken jou meer klanten oplevert
Geschreven in april '21 door Carolien
Jouw bedrijf heeft een logo. Een gelikt beeldmerk waaraan klanten je makkelijk kunnen herkennen. Maar jouw bedrijf heeft ook persoonlijkheid en een authentiek verhaal. Je wilt je doelgroep meenemen in jouw gedachten en visie. Dat past niet allemaal in dat ene logo. Nee, die dingen moeten blijken uit jouw merk.
Wat is branding?
Zo’n sterk merk neerzetten noemen ze ook wel branding (letterlijk vertaald: brandmerken). Je aanbod, logo, communicatie-uitingen, content, tone of voice, gedrag: overal spat jouw verhaal vanaf. Daarmee boost je jouw naamsbekendheid en klantenbinding. Branding is dus een vorm van marketing om jouw product, dienst of bedrijf te onderscheiden van je concurrent.
Sterke merken
Een logo heb je in een handomdraai. Maar het bouwen van je merkidentiteit kost veel tijd. En geld. Eén van de eerste bedrijven die branding introduceerde was Proctor & Gamble rond 1930. Tegenwoordig zijn Amazon, Microsoft, Google, Samsung en Coca Cola sterke merken. En Apple natuurlijk. Merkadviesbureau Interbrand publiceert elk jaar een lijst met de meest gewaardeerde merken in de wereld. Apple staat al jaren op nummer één met een merkwaarde van zo’n 323 miljoen dollar.
Wachten op de nieuwe iPhone
Dit soort merken brengt hun verhaal zó goed over, dat mensen fan worden. Zij willen dolgraag hebben wat er wordt verkocht, hoe duur het ook is. Want bedenk maar: een iPhone is echt niet goedkoop, maar toch liggen steeds vele fans uren voor de deur van een Apple Store om het nieuwste model te bemachtigen.
Kom er maar eens op
Jouw stijl kan een doorslaggevende factor zijn bij het kiezen voor jouw product of dienst. Een van de manieren om je merk te onderscheiden van je concurrenten is dan ook met Grafisch ontwerp. De meest simpele ontwerpen zijn vaak het meest effectief én herkenbaar. Ontwerpen waarvan jij misschien denkt: dat had ik zelf kunnen verzinnen. Maar daar zit het ‘m in! Een goed ontwerp voelt als vanzelfsprekend, alsof het altijd al bestaan heeft. Maar verzin het zelf maar eens.
Ik bouw jouw merkidentiteit
Een merk is dus meer dan een logo. Al je marketinguitingen samen geven jouw bedrijf een gezicht in de markt en creëren impact. Mijn team helpt je graag met het ontwerpen van een visueel merk, maar ook met een strategisch communicatieplan. Zo’n merkstrategie geeft houvast voor je marketing, klanten herkennen je sneller én ze komen vaker bij je terug. Ka-ching! Dat wil jij toch ook?