Eigen briefpapier printen een goed idee?
Geschreven in maart '20 door Mike
Je briefpapier printen is een eitje als er een goede kleurenprinter op kantoor staat. Maar ben je geen dief van je eigen portemonnee en zien die prints er wel professioneel uit?
Voorheen regelde iedereen zijn briefpapier gewoon via een drukker. Mooi voorbedrukt papier met de juiste huisstijlkleuren, lettertypes en een logo op de goede plek. Maar toen werd de kleurenprinter populair. Veel bedrijven dachten: wat een drukker kan, kan ik ook! Het secretariaat zette de fullcolour-printer dan aan het werk met brieven, prijslijsten en mailingen. En de afdeling debiteuren drukte er de nodige facturen of aanmaningen mee af.
Herkenbaar?
Minder printkosten
Misschien denk je dat zelf fullcolour afdrukken goedkoop is maar dat is niet waar. Op sites zoals Coolblue kun je de afdrukprijzen van printers prima bekijken. Een kleurenprint kost gemiddeld 0,13 eurocent per A4. Een zwart-wit-print kost slechts 0,02 cent. De aanschafkosten van je printer laat ik hier even buiten beschouwing.
Als je voorgedrukt briefpapier huis hebt, hoef je alleen nog je eigen zwart-wit-teksten erop te printen. Als je dan 5.000 A4-vellen per jaar in zwart-wit print, ben je zo’n 555 euro goedkoper uit dan wanneer je 5.000 kleurenprints zou maken. Die 5.000 vellen briefpapier in je eigen huisstijl kun je via een drukker al vanaf ongeveer 250 euro in huis hebben. Stuk voordeliger!
Milieuvriendelijk printen
Behalve kosten besparen, ben je ook nog eens duurzamer bezig. Voorgedrukt briefpapier met onze bio-inkten is minder vervuilend dan kleurentoners gebruiken. Bovendien heb je zelf geen mislukte prints meer om in het oud papier te hoeven gooien.
Meer business met professionele prints
Het lijkt makkelijk en snel, die doe-het-zelf-manier van briefpapier printen. Maar het gaat ook weleens mis. Soms is een logo niet scherp of staat het scheef op het papier. En er zit vaak verschil in de huisstijlkleuren van de prints. Wat doet dat met de uitstraling van je bedrijf?
Denk eens na over hoe je de follow-up van die dure eerste klantafspraak invult. Slordig briefpapier is wat mij betreft een gemiste kans wanneer je bijvoorbeeld een offerte of opdrachtbevestiging maakt voor een prospect. Een strakke huisstijl en voorgedrukt briefpapier horen gewoon bij de algehele indruk die je bij een klant achterlaat.
Wil je dus professioneler overkomen en kosten besparen? Zorg voor een goede printbasis. Raadpleeg De Mediagraaf voor keurig netjes briefpapier!