Papieren direct mail blijft beter hangen dan digitale advertenties

Geschreven in november '19 door Ron

Hoeveel e-mails, blogs, social posts en Google-advertenties zie jij elke dag wel niet voorbijkomen? Allemaal pogingen van bedrijven die onze beperkte aandacht op hun product willen vestigen. Maar we kunnen al die digitale informatie helemaal niet onthouden! Hoe grijp je als ondernemer dan toch de aandacht? Ik denk dat de deurmat dé plek is om je product of boodschap goed op te laten vallen.

Je ziet mij nooit zonder hoed. Met kerst wil ik mezelf een nieuwe hoed cadeau geven, en ik zag laatst online al een mooie aanbieding. Maar toen belde er een klant en werd ik even afgeleid van mijn aankoop. Nu was ik vandaag kerstkaarten aan het drukken voor die klant en ik herinnerde me dat ik nog steeds geen hoed heb gekocht. Waar had ik ‘m nou gezien? Op Facebook, op Instagram, in een e-mail? En welk merk was het ook alweer? Die ‘digitale hoed’ op mijn beeldscherm is niet blijven hangen…

Opvallen op papier

Online lezen mensen vluchtig en advertenties worden snel vergeten. Op papier is dat wel anders! Een direct mail op je deurmat schreeuwt om aandacht en wordt beter onthouden. De gemiddelde aandachttijd voor een papieren direct mail is maar liefst 2,2 minuten. En 43% van de lezers onthoudt de reclameboodschap van zo’n direct mail. Dat percentage is zelfs nog hoger in de branches automotive (48%), retail (53%) en de detailhandel (54%).

Meer aandacht via direct mail

Waarom een direct mail zo goed onthouden wordt? Zo’n boodschap met je eigen naam op je deurmat komt betrouwbaar over. Het is persoonlijk en de aandacht hiervoor is intensiever. Online mails worden daarentegen vaak als opdringerig gezien.

Wist je dat:

  • 56% van de ontvangers van een direct mail de informatie aandachtig leest?
  • 56% van de direct mail-lezers de inhoud een week later nog herinnert?
  • Slechts 7% van de online lezers doorklikt op een advertentie?
  • Minder dan 20% van de online lezers de inhoud een week later nog herinnert?

Papieren boodschap blijft beter hangen

Is de deurmat weer een unieke plek? Blijft papier beter hangen dan digitaal? Ik denk van wel en de cijfers spreken voor zich. Laat het mij gerust weten als je met direct mails aan de slag wilt. En mijn kersthoed? Die koop ik komend weekend, want er lag gisteren een overtuigende direct mail in mijn brievenbus!

Terug
Hi, ik ben de Mediagraaf 👋

Hulp nodig met je grafische output in print, productie en online?

Bel De Mediagraaf0348 56 30 55 Wij zijn vandaag een dagje vrij! Waarschijnlijk neemt er niemand op. Op werkdagen van 8:00 tot 17:00 uur is er zeker iemand aanwezig. Het is weekend, wij pakken onze rust! Maandag zijn we er weer.
Mail De Mediagraaf
Psst, volg je mij al?

Volg mij op Instagram voor tips en ideeën over jouw grafische output.