Wat zorgt er voor dat ik online de gunfactor en het vertrouwen win?

Geschreven in maart '16 door Patrick

Websites gaan steeds meer op elkaar lijken. Vooral de laatste jaren is deze visuele trend online steeds duidelijker merkbaar. Een foto of video over de volledige breedte als achtergrond, het logo links boven, de navigatie rechtsboven, een titel met beschrijving als overlay en daaronder een grote call-to-action.
Het is een greep van een van de vele zogenaamde ‘design patterns’ welke we vaak terug zien komen. In dit geval is het de website van Airbnb maar ook de site die wij recent hebben opgeleverd en een site waar we op dit moment mee in de wireframe fase zitten, maar wellicht ook jullie website…

Deze lay-outs zijn een afspiegeling wat gebruikers verwachten van een website, het zogenaamde ‘mental model’. Dat is herkenbaar, vertrouwd en het voelt comfortabel waardoor het gebruikersgemak ten goede komt. Het is dus eigenlijk juist goed dat dit gebeurd. Het helpt bezoekers begrijpen hoe iets werkt en het geeft een idee van wat ze kunnen verwachten. Dat zorgt voor een comfortabele interactie. Designers weten dat deze formule werkt waardoor de toepassing ervan vaak wordt herhaald. Wanneer je namelijk afwijkt van de bekende design patterns zou het namelijk het gebruikersgemak niet ten goede kunnen komen… Maar hoe valt een website nu op tussen de menigte? Hoe zorg ik er voor dat ik als aanbieder van eenzelfde dienst of product als mijn concurrent toch de gunfactor en het vertrouwen win met een website die toch voldoet aan wat de bezoeker verwacht?

Dat is wat ik (Patrick Verwoerd) ga onderzoeken in opdracht van VSGM voor waardepapier zoals cijferlijsten/certificaten/diploma’s. Ik ben namelijk al meer dan 5 jaar fulltime werkzaam bij van Schaik Grafimedia maar ik ben eveneens 4e jaars deeltijd student ‘Communication and Multimedia Design’ op de Hogeschool Rotterdam. Ik ga dus onderzoeken hoe ik als eventuele online aanbieder van dit traditionele product (binnen de naar ons idee gestagneerde markt) de gunfactor en het vertrouwen win, het zogenaamde ‘design voor emotie’. Daarvoor zal ik een hoop literatuur studie doen, met potentiële opdrachtgevers(scholen) in gesprek gaan en alles wat ik uitvoer testen in de praktijk en waar nodig verbeteren.

Terug
Hi, ik ben de Mediagraaf 👋

Hulp nodig met je grafische output in print, productie en online?

Bel De Mediagraaf0348 56 30 55 Wij zijn vandaag een dagje vrij! Waarschijnlijk neemt er niemand op. Op werkdagen van 8:00 tot 17:00 uur is er zeker iemand aanwezig. Het is weekend, wij pakken onze rust! Maandag zijn we er weer.
Mail De Mediagraaf
Psst, volg je mij al?

Volg mij op Instagram voor tips en ideeën over jouw grafische output.